علت سوختن نوک برگ آگلونما (مناسب برای همه رنگهای گیاه)

خانواده آگلونما (تمامی رنگ ها و گونه ها) با توجه به زیبایی خیره کننده ای که دارند، در زمره ی محبوب ترین گیاهان آپارتمانی قرار می گیرند. با این حال گاهی اوقات ممکن است در پرورش یا نگهداری این گل دوست داشتنی با سوختگی نوک برگهای گیاه خود مواجه شوید و این سوال را از خود بپرسید که در کدام بخش نگهداری گیاه در منزل مشکلی وجود داشته است که گیاه شما نارضایتی خود را اینچنین نشان می دهد؟؟؟؟

عواملی نظیر آبیاری نامناسب، کود دادن زیاد، رطوبت کم و همچنین قارچی شدن گیاه از جمله دلایل سوختن نوک برگ آگلونما محسوب می شوند که هر یک به صورت جداگانه و یا جمعی می توانند سلامت گیاه محبوب شما را به خطر بیاندازند.

زمانی که در شیوه ی نگهداری آگلونما روش آبیاری نامناسب باشد (منظور آن است که رطوبت خاک با توجه به دما و تغییرات فصلی بررسی نشود)، گیاه به واسطه ی پوسیدگی ریشه ها و همچنین گردش نادرست رطوبت در آوندها و برگ ها، دچار مشکل خواهد شد.

از سویی دیگر گاهی اوقات ممکن است کود دادن زیاد سبب سوختگی و یا تغییر رنگ نوک برگ های گیاه شود و این حالت تنها زمانی اتفاق می افتد که شما از کود سنگین (نظیر استفاده ی مکرر از کود آهن و سه بیست) برای تغذیه ی گیاه خود استفاده کرده باشید و یا اینکه پس از چندین مرتبه تغذیه ی گیاه، خاک گلدان را با آب ولرم شستشو نداده باشید.

علت سوختن نوک برگهای آگلونما

رطوبت کم نیز از دیگر دلایل و یا علت سوختن نوک برگهای آگلونما به شمار می رود زیرا زمانی که رطوبت اطراف گل کم باشد، میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش می یابد (یعنی انرژی گیاه هدر می رود) که به این واسطه در وهله ی اول نوک و سپس کل برگ های آگلونما دچار سوختگی خواهند شد.

غبارپاشی و همچنین استفاده از خاک آلوده برای نگهداری گیاه می تواند سبب قارچی شدن گل آگلونما شود به طوری در بیشتر مواقع عوامل بیماری زا روند آسیب زدن خود را از نوک برگ ها آغاز کرده و سپس به کل برگ منتقل می کنند.

دلایل و یا علت سوختن نوک برگ آگلونما

تمامی نکات اشاره شده، مروری مختصر بر دلایل و یا علت سوختن نوک برگ آگلونما بودند با این حال اگر هم اکنون با مشکلات گیاه محبوب خود دست و پنجه نرم می کنید و تمایل دارید تا آن را به بهترین نحو ممکن پرورش دهید، پیشنهاد می کنیم با ادامه ی همین مقاله از سایت بنتا فلاور همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب با چه فرآیندی به نوک برگ های آگلونما آسیب می رساند؟

زمانی که آبیاری گل آگلونما چندین مرتبه بیش از حد لازم انجام شود، ریشه های گیاه به مرور زمان تغییر رنگ داده و پوسیده می شوند.

با پوسیده شدن ریشه ها طبیعیست که اگلونما در معرض تنش یا استرس قرار بگیرد و آنطور که باید در جذب رطوبت و حتی مواد غذایی موفق عمل نکند.

در نطقه مقابل نکته ای که به آن پرداختیم، زمانی که آبیاری گل مذکور قطره چکانی باشد و آب اضافی از پایین گلدان خارج نشود، جای تعجبی ندارد که آوندها نتوانند رطوبت را به نوک برگ های گیاه منتقل کنند زیرا نوک برگ های آگلونما آخرین نقطه ایست که به آن مواد مغذی و همچنین رطوبت ورود پیدا می کند (این نکته در تمامی گیاهان صادق است).

برای آنکه برای شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور مشخص شود که مشکل گیاه شما از آبیاری نادرست نشات می گیرد، پیشنهاد می کنیم کمی از سطح خاک را بردارید و وضعیت ریشه های گل محبوب خود را به خوبی بررسی نمایید.

ریشه آگلونما

ریشه های گیاه آگلونما می بایست تماما سفید باشند در نتیجه اگر پس از برداشتن سطح خاک با ریشه های آسیب دیده مواجه شدید (یعنی ریشه هایی که سیاه و قهوه ای شده اند)، تردید نداشته باشید که علت سوختن نوک برگ آگلونما شما از همین آبیاری بسیار زیاد گیاهتان نشات می گیرد.

در نتیجه پیشنهاد می کنیم آبیاری اول گل دوست داشتنی خودتان را با قارچکش های همه کاره انجام دهید و برای زمان های آینده، میزان آبیاری اگلونما خود را کاهش دهید.

از طرفی دیگر اگر جز افرادی هستید که روزانه یا چند روز یکبار گیاه خود را با یک استکان کوچک آبیاری می کنید به شکلی که در این آبدهی رطوبت اضافی از پایین گلدان خارج نمی شود، اطمینان داشته باشید که مشکل سوختگی نوک برگ آگلونما ی شما از آبیاری بسیار کم نشات می گیرد.

در نتیجه پیشنهاد می کنیم به گیاه خود محبت بیشتری داشته باشید و هر زمان که رطوبت خاک تا نیمه ی گلدان خشک می شود، آن را سیراب نمایید.

لازم به ذکر است راندمان گیاه آگلونما در صورتی که برای آبدهی گیاه از آب تصفیه شده استفاده شود، افزایش خواهد یافت.

کود دادن زیاد دیگر علت سوختن نوک برگ آگلونما

دیگر علت سوختن نوک برگ آگلونما

گل آگلونما از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز دارد تا هر دو هفته یکبار با کودهای کامل ریز مغذی بنابر توصیه ی سازنده محصول تغذیه شود ( پیشنهاد مجموعه بنتا فلاور استفاده از کودهای ریز مغذی پروتکت نیچر و کیوتن است ).

زمانی که تعداد دفعات تغذیه ی گیاه زیاد باشد و یا اینکه از کودهای نامناسب برای تغذیه ی آگلونما استفاده شود، این موضوع به مرور زمان ph وec  خاک را تغییر داده و سبب سوختن ریشه ها و همچنین سوختگی نوک برگ آگلونما خواهد شد (منظور آن است که خاک شوره می بندد).

در نتیجه اگر شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور مدت هاست که گل محبوب خود را با کود سه بیست و یا کلات آهن تغذیه می کنید و یا اینکه پس از پنج نوبت کوددهی خاک گلدان را با آب ولرم شستشو نمی دهید، تردید نداشته باشید که علت سوختن نوک برگ آگلونما ی شما به خاطر همین کوددهی زیاد گیاهتان می باشد.

لذا پیشنهاد می شود اگر از کودهای درشت مغذی برای تقویت گیاه خود استفاده می کنید، این روند را متوقف کرده و تا سه ماه هرگز گیاه خود را تقویت نکنید. از طرفی دیگر اگر در هر نوبت آبیاری از کود استفاده می کنید حتی ریز مغذی، حتما تا سه نوبت بعدی آبدهی به مدت یک دقیقه آب ولرم را روی خاک گلدان گیاه بگیرید تا نمک های کودی شسته شده و از انتهای گلدان خارج شوند.

رطوبت کم محیط چگونه نوک برگ های گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد؟

علت سوختگی نوک برگ های آگلونما

آگلونما جز گیاهانی محسوب می شود که علاقه ی بسیار زیادی به هوای مرطوب دارد و دقیقا به خاطر همین موضوع است در محیط های گلخانه ای برای جلوگیری از علت سوختگی نوک برگ های آگلونما همیشه محدوده ی رطوبت بین 40 الی 50 درصد قرار دارد.

رطوبت محیط ارتباط مستقیمی با سوخت و ساز گیاه دارد بنابراین زمانی که رطوبت در سطح متوسط باشد، کالری سوزی گیاه شکل نرمال به خود گرفته و آب به خوبی در آوندها و برگ های گیاه جریان پیدا می کند (منظور آن است که گیاه انرژی خود را هدر نمی دهد و آن را صرف تولید برگ های جدید و جوان می کند).

با توجه به نکات گفته شده، اگر شما عزیزان و همراهان گرامی سایت بنتا فلاور رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش نمی دهید و یا اینکه تنها با اسپری کردن این را انجام می دهید (غبارپاشی تنها برای یک ساعت رطوبت اطراف گیاه را افزایش می دهد)، تردید نداشته باشید که علت سوختن نوک برگ آگلونما ی شما به خاطر همین کمبود رطوبت می باشد.

بنابراین پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از نوک سوزی آگلونما، برای گل خود جزیره درست کنید و یا اینکه کنار آن با فاصله ی پنجاه سانتی متری، دستگاه بخور قرار دهید (پیشنهاد ما بخور سرد برای فصول گرم و استفاده از بخور گرم برای فصول سرد سال می باشد).

قارچی شدن گیاه با چه مکانیسمی علت سوختگی نوک برگ آگلونما به شمار می رود؟

همانطور که در ابتدای همین مقاله از سایت بنتا فلاور اشاره شد، عواملی نظیر غبارپاشی برگ ها بدون ایجاد تهویه و همچنین استفاده از خاک آلوده (مخصوصا خاکبرگ) برای نگهداری گیاه، سبب قارچی شدن و یا به عبارتی دیگر، نوک سوزی برگ آگلونما ی شما خواهد شد.

روند قارچی شدن گیاه گاهی اوقات از وسط برگ و در برخی مواقع، از نوک برگ ها شروع می شود به طوری قسمتی از بافت رویشی گیاه تیره رنگ شده و دور آن هاله ای زرد رنگ پدید می آید.

بنابر مواردی که به آنها پرداختیم اگر هم اکنون شاهد قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه خود هستید به طوری که دور نقاط قهوه ای رنگ یا سوخته هاله ای زرد وجود دارد، اطمینان داشته باشید که علت سوختن نوک برگ آگلونما شما به خاطر بیمار شدن گیاهتان می باشد.

از این رو برای احیای آگلونما پیشنهاد می شود قارچکش بوردوفیکس را تهیه فرمایید و از آن به اندازه ی یک سی سی در یک لیتر آب، برای ضدعفونی کردن برگ های گیاه استفاده نمایید.

از سویی دیگر با فرض اینکه ممکن است بافت خاک آلوده باشد، بهتر است به اندازه ی یک قاشق چایخوری از قارچکش ایپرودیون + کاربندازیم در یک لیتر آب ترکیب و روی خاک گلدان سرازیر شود.

کلام آخر

با رعایت تمامی نکات اشاره در این مقاله به جرات می توان گفت پروش و نگهداری گل اگلونما در منزل، امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه به راحتی با شرایط محیط خانه سازگار شده و در مواجهه با تنش های استرس زا، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد.

با این حال اگر شما همراهان گرامی سوالی در ارتباط با سوختگی نوک برگ های آگلونما ی خود دارید، می توانید از طریق کامنت و یا شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.